Leefstijlcoaching

Leefstijl

Een gezonde leefstijl draagt bij aan een sterk en uitgerust lichaam en geest. Zodat je je beter en fitter voelt. Meer aankunt, krachtiger en veerkrachtiger bent. Plezier haalt uit voor jezelf zorgen en bewegen. Je grenzen verlegt. En jezelf sterker maakt om beter uit blessures of ziektes te komen en langer van je leven te kunnen genieten.

Je zult merken dat in kleine stapjes de kilo's verdwijnen. En wegblijven. Dat je je lekkerder in je lijf voelt.

Een gezonde leefstijl verlaagt het risico op overgewicht en chronische ziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten, depressieve symptomen en, bij ouderen, botbreuken. 

Wat is nu eigenlijk een gezonde leefstijl? De Gezondheidsraad geeft de richtlijnen Goede Voeding en de Beweegrichtlijnen die in Nederland een goede basis zijn voor een gezonde leefstijl. En er is meer dat je kunt kunt doen, op het gebied van voeding, beweging en ontspanning & slaap. Roken, alcohol, maar ook zingeving en kwaliteit van leven zijn factoren die van invloed zijn op je leefstijl. We bekijken het geheel: alles dat bijdraagt aan jouw positieve gezondheid.

Coaching

Voor iedereen is er wat te halen. Maar waarom dan coaching?

Om het beste eruit te halen moet je er vanuit gaan dat het beste er nog in zit. En veranderen is lastig. Wat past bij jou en in jouw leven? En hoe verander je blijvend en val je niet terug in oude patronen?

Leefstijlcoaching draait om het duurzaam veranderen naar een gezondere leefstijl. Het vergroten van je inzicht zodat je zelf bewuste keuzes maakt en met kleine stapjes verbeteringen in je leefstijl inbouwt.

Ik geef je handvatten om gezonde keuzes te maken, en ga met jou de mogelijkheden verkennen om te ervaren en te leren. Ik zal je inspireren en aanmoedigen om stappen in de goede richting te maken. Uitdagen, ruimte geven en ook weer loslaten.

Jij doet het zelf: leren en veranderen. Daar sta je niet alleen voor, ik ga met je mee. Maar jij bent zelf verantwoordelijk voor je eigen proces en jouw keuzes. Het proces is persoonlijk en voor iedereen anders. 

Het is coaching: ik geef je dus geen eetlijstjes of trainingsschema's. Dat past niet bij mij en waarschijnlijk past mijn lijstje ook niet bij jou. Maar als lijstjes voor jou werken ben ik er altijd om dat samen met jou invulling te geven.

Je kunt gaan voor Individuele Coaching of de Gecombineerde Leefstijlinterventie.

De pijlers voor een gezonde leefstijl

Voeding

Gezond eten kan je al snel veel opleveren: het heeft een positief effect op je gewicht, bloeddruk, cholesterol, bloedsuikergehalte  en darmfunctie.  Goed eten geeft je de juiste energie waardoor je je lekkerder in je vel voelt. Dat is ook vaak te zien.

Gezonde voeding betekent: gevarieerd, puur en in de juiste hoeveelheden. Zelf bewuste keuzes maken en gaan voor de gezonde alternatieven. Dat valt niet altijd mee: het aanbod in de supermarkt is overweldigend in alles, de verleidingen liggen op de loer en social media puilt uit van de dieetgoeroes. 

We bekijken jouw voedingspatroon en wat jouw lichaam nodig heeft. Ik kan je inhoudelijk bijstaan met een deskundig advies. Je krijgt meer inzicht in je eetgewoontes en handvatten om betere keuzes te maken. Jouw overtuigingen en patronen rondom voeding komen ter tafel. Stapsgewijs ga je je ongezonde gewoontes omzetten in gezonde gewoontes.

Beweging

Meer bewegen en minder stilzitten, je voelt je fitter en het is stress verlagend. 

Regelmatig bewegen, van matige tot intensieve inspanning, is goed voor je lijf en hoofd. Van af en toe naar vaker en langer en van rustig naar intensiever, om je uithoudingsvermogen te verbeteren. Lief zijn voor je hart en longen betekent ook trainen: opbouwen en behouden, je cardiovasculair vermogen verbeteren. 

Ook het opbouwen van spier- en botversterkende activiteiten is belangrijk. Om sterker te worden. Ter voorkoming van botbreuken, zeker bij ouderen. En het opbouwen van spiermassa heeft ook een gunstig effect tegen diabetes type 2.

Ieder dag tijd besteden aan bewegen en/of sport dus, net zoals je iedere dag aandacht hebt voor je voeding. 

Ik neem je mee in beweging. Het liefst gaan we ook letterlijk op pad. Naar wat jij nodig hebt: meer uithoudingsvermogen, krachtiger, meer in balans. Hoe kun je meer beweging inpassen in je dagelijkse bezigheden? Of juist meer uitdaging of verbreding vinden? En wil je meer uit jezelf halen op sportief gebied dan kan dat ook. Altijd al de Mont Ventoux op willen fietsen of de vierdaagse lopen? of een andere mooie sportieve bekroning op jezelf? Jij kunt zelf je grenzen verleggen. Ook daar kun je in het coachtraject naar toe werken.  

Slaap & Ontspanning

Stress is een van de factoren die kan leiden tot overgewicht en gezondheidsklachten.

Goed slapen geeft je lichaam de rust om sterker te worden. Rust is nodig om je lichaam te laten herstellen, van drukte of lichamelijke inspanning. Met voldoende slapen, een goede regelmaat en goede slaapkwaliteit voel je uitgerust, ontspannen en fitter. Aandacht voor jouw bioritme en de processen in je lijf zijn belangrijk aspecten van goed slapen.

Ontspannen betekent tijd maken voor jezelf en bewust zijn van het moment. Dat kan in rust maar ook in actie zijn: beide kan ontspannend werken en een manier zijn om stress los te laten. Hoe jij met bepaalde situaties omgaat bepaalt ook de druk die je ervaart. Leer dat te zien en de druk die je ervaart los te laten. 

Ontbreekt het je aan goede slaap of ontspanning dan kun je je lusteloos, prikkelbaar, moe en hongerig voelen en en heb je geen puf om de bank af te komen. De moeite waard om daar aandacht aan te schenken.

En leefstijl is nog zoveel meer

Je dingen doen in aandacht (mindfullness), stoppen met roken, minder of geen alcohol drinken....en er is nog zoveel meer. Met een positieve blik in het leven staan maakt hoe goed je je in je lijf en hoofd voelt. Ik zou boeken kunnen schrijven over mijn eigen ervaringen. Komt misschien nog wel.....

Gezondheid is breder dan de afwezigheid van ziekte en klachten. Elementen als veerkracht, zingeving en zelfmanagement staan steeds meer centraal. Positieve Gezondheid is een methode ontwikkeld door oud-huisarts Machteld Huber die een bredere kijk geeft op gezondheid, uitgewerkt in zes dimensies:

  1. Lichaamsfuncties
  2. Mentaal welbevinden
  3. Zingeving
  4. Kwaliteit van leven
  5. Meedoen
  6. Dagelijks functioneren

Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren. Deze methode nodigt je uit om zelf na te denken over hoe je zelf je gezondheid ervaart en hoe het met je gaat. Het is een mooie manier om van daaruit te bespreken wie of wat er nodig is in jouw omgeving om dat te bereiken.